اطلاعیه های مهم

توجه:این وب سایت صــرفا جهت اطلاع رسانی به هموطنان عزیز طراحی شـده است و از مجموعه سایت های زیر مجموعه خودرو فرســـوده khodrofarsoodeh.com میباشد. کلیه متقاضیان گرامی میتوانند جهت ثبت نام خودرو فرسوده خود اینجا(www.khodrofarsoodeh.com) را کلیک نمایند.

واردات خودرو درخوابی بی پایان

چهارشنبه , ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ ۱۱:۰۶

سالگرد ابلاغ آیین نامه واردات خودرو هم رسید اما خبری از هیچ خودروی وارداتی در خیابان‌ها نیست.

تا کنون ۵ هزار دستگاه خودروی صفر کیلومتر وارد کشور شده و بخشی از این خودروها نیز از گمرکات کشور ترخیص شده‌اند. معلوم نیست چه عاملی باعث تأخیر در تحویل این خودروها به مشتریان بلاتکلیف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شرکت پرداز اطلاعات پایا و به نقل از دنیای اقتصاد، ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو در حالی یک‌سالگی خود را  رد کرده است که هنوز حتی یک دستگاه خودرو خارجی به مشتریان تحویل داده نشده و از طرفی، واردات طبق پیش بینی ها پیش نرفته است و این سوال پیش می آید که چرا ورود خودرو به کشور کُند پیش می‌رود و دلیل آن که خودروهای وارد شده تحویل داده نمی‌شوند چیست؟ چه سرنوشتی در انتظار واردات خودرو است؟

«بازار خودرو باید به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانی که بازار انحصاری و غیررقابتی می‌شود، تعادل بازار هم برهم می‌ریزد.» این قسمتی از گفته‌های عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت است.این بیانات درحالی گفته شد که از سال ۱۳۹۷ جلوی واردات خودرو گرفته شده است. با وجود تقاضای سالانه حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو، حالا با گذشت پنج سال از این ماجرا تقاضای خودرو خارجی در کشور به بالای ۵۰۰ هزار دستگاه رسیده است.

ابتدای  اسفند ماه سال۱۴۰۱ بود که ثبت‌نام خودروهای وارداتی با چند شرط آغاز شد. شرطی که بیش از همه به چشم می‌آمد، بلوکه کردن  مقداری وجه به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی بود تا متقاضیان واقعی از سودجویان جدا و متقاضیان حقیقی تشخیص داده شوند.

مدتی بعد از اینکه ۵۰۰ میلیون تومان مردم در حساب‌های وکالتی بلوکه شد و خبری از خودروهای وارداتی نبود با واکنش مردمی روبه‌رو شد در نهایت «امید قالیباف»، سخنگوی وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت از آزادسازی حساب‌های بلوکه شده، خبر داد.

ثبت نام خودروهای وارداتی کارکرده

آن زمان وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو خارجی به مردم داده شد. «امید قالیباف» درباره واردات خودرو و نحوه عرضه آن در بورس کالا، گفته بود: «طبق برنامه‌ریزی انجام شده در۳ ماه باقی مانده ۱۴۰۱ تعداد ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تامین می‌شود.» اما این تعداد تغییر کرد و به رقم ۲۰ هزار رسید. روح ا… عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ورود ۲۰ هزار خودرو وارداتی به گمرک کشور خبر داد.

بار دیگر تعداد خودروهای وارداتی دستخوش تغییر قرار گرفت. «مهدی ضیغمی»، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران از ورود ۵ هزار دستگاه خودرو به بنادر و گمرکات خبر داد. این روند حتی با استیضاح وزیر پیشین و روی کار آمدن وزیر کنونی تغییر نکرد که در نهایت از این تعداد ۵ هزار خودرو وارداتی، اوایل شهریور ماه ۱۴۰۲ «عباس علی‌آبادی»، وزیر صمت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، پس از گذشت ۶ ماه از ثبت‌نام محصولات وارداتی، به طور نمادین، تنها دو خودرو چانگان به مشتری تحویل داد.

پس از آن در مدتی کم ، طرح واردات خودروهای نو، جای خود را به وارداتخودورهای کارکرده داد.

کارشناسان معتقد بودند همین هم می‌تواند روزنه امیدی در صنعت خودرو باشد. ولی سرنوشت واردات خودروی خارجی کارکرده مشخص نیست.

موضوع انباشت تقاضا به دلیل ممنوعیت واردات خودروی خارجی روی قیمت خودروهای داخلی هم تاثیر گذاشته و بازار خودرو را در نوسان فرو برده است. حالا عباس ‌علی‌آبادی، وزیر صمت می‌گوید: «اگر قیمت‌گذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد این در حالی است که قول واردات آزاد، چندین‌بار از طرف وزیر صمت داده شده اما این وعده تا امروز محقق نشده است.

به نظر می‌آید شرکت‌هایی که در فضای انحصاری و بدون رقابت، مشغول مونتاژ خودرو و تولید قطعه هستند و با قیمت بالا در بازار عرضه می‌کنند، بیش‌ترین سود را می‌برند که با وجود اینکه اغلب مردم و مسئولان کشور و حتی وزیر صمت از آزادسازی واردات خودرو و فضای رقابتی سخن می‌گویند، به نظر می‌رسد که عده‌ای از ذی‌نفعان اصلی صنعت خودرو در کشور، با مانع‌تراشی در مسیر واردات، از عملی‌شدن این وعده جلوگیری کرده‌اند. با این حال، تقاضای مردم برای دسترسی به خودروهای باکیفیت و ایمن، این روزها قابل انکار نیست و دولت، غول‌های خودروسازی داخلی و مونتاژکارهای چینی به عنوان نهادهای مربوط و مسئول، باید پاسخگوی بلاتکلیفی بازار خودرو باشند.